0 Comments
ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΝΟΔΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΕΠΙ ΤΗι ΣΥΓΚΛΗΣΕΙ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ Ἀριθμ. Πρωτ. 314 + Β Α Ρ Θ Ο Λ Ο Μ Α Ι Ο Σ ΕΛΕῼ ΘΕΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ, ΝΕΑΣ ΡΩΜΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΠΑΝΤΙ Τῼ ΠΛΗΡΩΜΑΤΙ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΧΑΡΙΝ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗΝ ΠΑΡΑ ΘΕΟΥ Ἡ ἁγία Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία μας «ὡς πορφύραν καὶ βύσσον στολισαμένη» τὰ αἵματα τῶν μαρτύρων της, τὰ δάκρυα τῶν ὁσίων της καὶ τοὺς ἀγῶνας καὶ τὰς θυσίας τῶν ὁμολογητῶν τῆς πίστεώς της, ἑορτάζει σήμερον τὴν ἡμέραν τῶν ὀνομαστηρίων της. Ὀρθῶς καὶ δικαίως ἐκλήθη καὶ καθιερώθη ὡς «Κυριακὴ τῆς Ὀρθοδοξίας» ἡ ἡμέρα, κατὰ τὴν ὁποίαν μετὰ ἀπὸ περίοδον ἑνὸς αἰῶνος σκληρῶν ἀγώνων ἡ ἀλήθεια ἔλαμψε καὶ κατίσχυσε τοῦ ψεύδους διὰ τῆς προσκυνήσεως ὡς φορέων προσωπικῆς παρουσίας καὶ θείας χάριτος τῶν ἱερῶν εἰκόνων τοῦ σαρκωθέντος Υἱοῦ καὶ Λόγου τοῦ Θεοῦ καὶ τῶν ἁγίων Του. Δι᾿ αὐτοῦ τοῦ τρόπου ἀνεγνωρίσθη καὶ διεκηρύχθη ἅπαξ ἔτι ὅτι «ὁ Λόγος σὰρξ ἐγένετο καὶ ἐσκήνωσεν ἐν ἡμῖν» (Ἰωάν. α΄ 14) τιμήσας οὕτω καὶ ἁγιάσας τὴν ὑλικὴν κτίσιν καὶ τὸ σῶμα μας, διὰ νὰ τὰ καταστήσῃ «κοινωνοὺς θείας φύσεως» (πρβλ. Β΄ Πέτρ. α΄ 4), μετόχους τῆς θείας χάριτος καὶ ζωῆς. Εἰς τὴν μεγάλην αὐτὴν καὶ σωτήριον ἀλήθειαν, τὴν ὁποίαν ἐπολέμησαν οἱ ἀρνηταὶ τῆς προσκυνήσεως τῶν ἱερῶν εἰκόνων, ἡ ὁδὸς πρὸς κατίσχυσιν τῆς ἀληθείας ἔναντι τοῦ ψεύδους, ὑπῆρξε καὶ εἰς τὴν περίπτωσιν αὐτὴν ἐκείνη, τὴν ὁποίαν ἠκολούθησεν ἡ Ἐκκλησία ἀπ᾿ ἀρχῆς καθ᾿ ὅλην τὴν διαδρομὴν τῆς ἱστορίας της, καὶ αὐτὴ δὲν ἦτο ἄλλη ἀπὸ ἐκείνην τῆς συνοδικότητος. Ἡ διάκρισις μεταξὺ ἀληθείας καὶ ψεύδους, ὀρθοδοξίας καὶ αἱρέσεως, δὲν εἶναι πάντοτε εὐχερής. Καὶ οἱ αἱρετικοὶ ἐπίστευον καὶ πιστεύουν ὅτι κατέχουν τὴν ἀλήθειαν, καὶ θὰ ὑπάρχουν πάντοτε ἐκεῖνοι, οἱ ὁποῖοι θὰ χαρακτηρίζουν ὡς «αἱρετικοὺς» τοὺς μὴ συμφωνοῦντας πρὸς τὰς ἀπόψεις των. Ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία εἰς τὴν περίπτωσιν αὐτὴν μίαν καὶ μόνον αὐθεντίαν ἀναγνωρίζει: τὴν Σύνοδον τῶν κανονικῶν ἐπισκόπων της. Ἄνευ συνοδικῆς ἀποφάσεως ἡ διάκρισις μεταξὺ ὀρθοδοξίας καὶ αἱρέσεως δὲν εἶναι δυνατή. Ὅλα τὰ δόγματα τῆς Ἐκκλησίας καὶ οἱ ἱεροὶ κανόνες της φέρουν τὴν σφραγῖδα τῆς συνοδικότητος. Ἡ Ὀρθοδοξία εἶναι ἡ Ἐκκλησία τῆς συνοδικότητος. Τὴν ἐκκλησιολογικὴν ταύτην ἀρχὴν ἀνέκαθεν ἐτόνισεν ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία, καὶ τὴν ἐφαρμόζει πιστῶς εἰς τοπικὸν ἐπίπεδον. Τοῦτο ἴσχυεν ἐπὶ πολλοὺς αἰῶνας καὶ ἐπὶ ἐπιπέδου οἰκουμενικοῦ ἢ πανορθοδόξου, διεκόπη ὅμως λόγῳ ἱστορικῶν συγκυριῶν ἐπὶ μακρόν. Σήμερον εὑρισκόμεθα εἰς τὴν εὐχάριστον θέσιν νὰ ἀναγγείλωμεν καὶ ἐπισήμως ἀπὸ τῆς ἱερᾶς ταύτης οἰκουμενικῆς καθέδρας ὅτι, χάριτι Θεοῦ, συμφωνίᾳ πάντων τῶν Προκαθημένων τῶν Ἁγιωτάτων Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν, θέλει πραγματοποιηθῆ ἡ ἀπὸ πεντήκοντα καὶ πλέον ἐτῶν ἀποφασισθεῖσα Ἁγία καὶ Μεγάλη Σύνοδος συνόλου τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας ἐν τῇ νήσῳ Κρήτῃ ἀπὸ 18ης ἕως 27ης Ἰουνίου ἐ. ἔ., τῆς ὁποίας αἱ ἐργασίαι θὰ ἀρχίσουν διὰ πανορθοδόξου Θείας Λειτουργίας ἐν τῷ ἐν Ἡρακλείῳ Ἱερῷ Ναῷ τοῦ Ἁγίου Μηνᾶ κατὰ τὴν μεγάλην καὶ εὔσημον ἡμέραν τῆς Πεντηκοστῆς, θὰ συνεχισθοῦν δὲ ἐν τῇ Ὀρθοδόξῳ Ἀκαδημίᾳ παρὰ τὸ Κολυμβάριον Χανίων. Τῆς Ἁγίας καὶ Μεγάλης ταύτης Συνόδου θέλει προεδρεύσει ἡ ἡμετέρα Μετριότης περιστοιχιζόμενος ὑπὸ τῶν λοιπῶν Προκαθημένων τῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν, θὰ μετάσχουν δὲ ὡς μέλη αὐτῆς ἀντιπροσωπεῖαι ἐξ ἀρχιερέων ὅλων τῶν Ἐκκλησιῶν τούτων. Πρώτιστος σκοπὸς καὶ σπουδαιότης τῆς Πανορθοδόξου ταύτης Συνόδου εἶναι νὰ καταδειχθῇ ὅτι ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία εἶναι ἡ Μία, Ἁγία, Καθολικὴ καὶ Ἀποστολικὴ Ἐκκλησία, ἡνωμένη ἐν τοῖς Μυστηρίοις, καὶ μάλιστα τῇ Θείᾳ Εὐχαριστίᾳ, καὶ τῇ Ὀρθοδόξῳ πίστει, ἀλλὰ καὶ ἐν τῇ συνοδικότητι. Διὸ καὶ προητοιμάσθη αὕτη ἐπὶ μακρὸν χρονικὸν διάστημα διὰ σειρᾶς Προπαρασκευαστικῶν Ἐπιτροπῶν καὶ Προσυνοδικῶν Διασκέψεων, ὥστε τὰ Κείμενα τῶν ἀποφάσεών της νὰ διαπνέωνται ὑπὸ ὁμοφωνίας, καὶ ὁ λόγος της νὰ ἐκφέρεται "ἐν ἑνὶ στόματι καὶ μιᾷ καρδίᾳ". Τὰ θέματα, τὰ ὁποῖα θὰ ἀπασχολήσουν τὴν Ἁγίαν καὶ Μεγάλην Σύνοδον, καθορισθέντα πανορθοδόξως ἤδη κατὰ τὸν χρόνον τῆς ἀποφάσεως τῆς συγκλήσεώς της, ἅπτονται κυρίως προβλημάτων ἐσωτερικῆς δομῆς καὶ ζωῆς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, τὰ ὁποῖα χρῄζουν ἀμέσου διευθετήσεως, ὡς καὶ ζητημάτων ἀφορώντων εἰς τὰς σχέσεις τῆς Ὀρθοδοξίας πρὸς τὸν λοιπὸν χριστιανικὸν κόσμον καὶ τὴν ἀποστολὴν τῆς Ἐκκλησίας εἰς τὴν ἐποχήν μας. Γνωρίζομεν, βεβαίως, ὅτι ὁ κόσμος ἀναμένει νὰ ἀκούσῃ τὴν φωνὴν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας ἐπὶ πολλῶν ἐκ τῶν φλεγόντων προβλημάτων, τὰ ὁποῖα ἀπασχολοῦν τὸν σύγχρονον ἄνθρωπον. Ἀλλὰ ἐκρίθη ἀναγκαῖον ὅπως ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία διευθετήσῃ πρῶτον τὰ τοῦ οἴκου της πρὶν ἢ ἐκφέρῃ λόγον πρὸς τὸν κόσμον, πρᾶγμα τὸ ὁποῖον δὲν ἔχει παύσει νὰ θεωρῇ χρέος της. Τὸ ὅτι μετὰ τὴν πάροδον τόσων αἰώνων ἡ Ὀρθοδοξία ἐκφράζει τὴν συνοδικότητά της ἐπὶ παγκοσμίου ἐπιπέδου ἀποτελεῖ τὸ πρῶτον καὶ ἀποφασιστικὸν βῆμα, τὸ ὁποῖον ἀναμένεται ὅτι διὰ τῆς χάριτος τοῦ Θεοῦ μετ᾿ οὐ πολὺ θὰ ἀκολουθήσουν καὶ ἄλλα διὰ τῆς συγκλήσεως, σὺν Θεῷ, καὶ ἄλλων Πανορθοδόξων Συνόδων. Ἀδελφοὶ ἀγαπητοὶ καὶ τέκνα προσφιλῆ ἐν Κυρίῳ, Τὰ μεγάλα ἱστορικὰ γεγονότα κατευθύνονται ἀπὸ τὴν χάριν τοῦ Θεοῦ ὁ Ὁποῖος καί, τελικῶς, εἶναι ὁ Κύριος τῆς Ἱστορίας. Ἡμεῖς σπείρομεν καὶ κοπιῶμεν, ἀλλ᾿ ὁ αὐξάνων εἶναι ὁ Θεός (πρβλ. Α΄ Κορ. γ΄, 8). Ἡ Ἁγία καὶ Μεγάλη Σύνοδος τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας ἀποτελεῖ, ὄντως, γεγονὸς ἱστορικὸν καὶ εἰς τὸν Θεὸν καὶ μόνον ἐναποθέτομεν τὴν ἔκβασίν του. Καλοῦμεν, ὅθεν, πάντας τοὺς Ὀρθοδόξους ἀνὰ τὸν κόσμον πιστούς, κλῆρον καὶ λαόν, εἰς προσευχὴν πρὸς τὸν ἐν Τριάδι Θεὸν ὅπως στέψῃ διὰ τῶν εὐλογιῶν Του τὸ γεγονὸς τοῦτο, διὰ νὰ οἰκοδομηθῇ δι᾿ αὐτοῦ ἡ Ἐκκλησία Του καὶ δοξασθῇ τὸ πανάγιον Ὄνομά Του. Οἱ καιροὶ εἶναι κρίσιμοι καὶ ἡ ἑνότης τῆς Ἐκκλησίας δέον νὰ ἀποτελέσῃ τὸ ὑπόδειγμα τῆς ἑνότητος τῆς σπαρασσομένης ἀπὸ διαιρέσεις καὶ συγκρούσεις ἀνθρωπότητος. Ἡ ἐπιτυχία τῆς Ἁγίας καὶ Μεγάλης Συνόδου εἶναι ὑπόθεσις ὅλων τῶν μελῶν τῆς Ἐκκλησίας, τὰ ὁποῖα καὶ καλοῦνται νὰ ἐπιδείξουν τὸ ἐνδιαφέρον των δι᾿ αὐτήν. Ἤδη, τὰ συμφωνηθέντα πανορθοδόξως καὶ ὑποβαλλόμενα εἰς τὴν Ἁγίαν καὶ Μεγάλην Σύνοδον κείμενα δημοσιοποιοῦνται καὶ τίθενται εἰς τὴν διάθεσιν παντὸς καλοπροαιρέτου πιστοῦ πρὸς πληροφορίαν καὶ ἐνημέρωσίν του, ἀλλὰ καὶ πρὸς ἔκφρασιν τῆς γνώμης του καὶ τῶν προσδοκιῶν του ἀπὸ τὴν Ἁγίαν καὶ Μεγάλην Σύνοδον. Ταῦτα ἀγγέλλοντες παντὶ τῷ πληρώματι τῆς ἀνὰ τὴν οἰκουμένην Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας κατὰ τὴν εὔσημον ταύτην ἡμέραν εὐχόμεθα ὅπως Κύριος ὁ Θεὸς δωρῆται τῇ Ἐκκλησίᾳ Αὐτοῦ καὶ πᾶσιν ὑμῖν πλουσίαν τὴν χάριν καὶ εὐλογίαν Του, δῴη δὲ καὶ τῷ κόσμῳ παντὶ "τὴν εἰρήνην διὰ παντὸς ἐν παντὶ τρόπῳ" (Β΄ Θεσ. γ΄, 16). Ἐν ἔτει σωτηρίῳ ͵βις’, κατὰ μῆνα Μάρτιον (κ’) Ἐπινεμήσεως Θ´ + ὁ Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαῖος, διάπυρος πρὸς Θεὸν εὐχέτης + ὁ Περγάμου Ἰωάννης, ἐν Χριστῷ εὐχέτης + ὁ Ντένβερ Ἠσαΐας, ἐν Χριστῷ εὐχέτης + ὁ Ἀτλάντας Ἀλέξιος, ἐν Χριστῷ εὐχέτης + ὁ Πριγκηποννήσων Ἰάκωβος, ἐν Χριστῷ εὐχέτης + ὁ Προικοννήσου Ἰωσήφ, ἐν Χριστῷ εὐχέτης + ὁ Φιλαδελφείας Μελίτων, ἐν Χριστῷ εὐχέτης + ὁ Γαλλίας Ἐμμανουήλ, ἐν Χριστῷ εὐχέτης + ὁ Δαρδανελλίων Νικήτας, ἐν Χριστῷ εὐχέτης + ὁ Ντητρόϊτ Νικόλαος, ἐν Χριστῷ εὐχέτης + ὁ Ἁγίου Φραγκίσκου Γεράσιμος, ἐν Χριστῷ εὐχέτης + ὁ Σηλυβρίας Μάξιμος, ἐν Χριστῷ εὐχέτης + ὁ Ἀδριανουπόλεως Ἀμφιλόχιος, ἐν Χριστῷ εὐχέτης Prot. No. 284
CATECHETICAL HOMILY ON THE OCCASION OF THE HOLY AND GREAT LENT † B A R T H O L O M E W BY THE MERCY OF GOD ARCHBISHOP OF CONSTANTINOPLE, NEW ROME, AND ECUMENICAL PATRIARCH, TO THE PLENITUDE OF THE CHURCH, GRACE AND PEACE FROM OUR SAVIOR CHRIST, TOGETHER WITH OUR PRAYER, BLESSING AND FORGIVENESS Beloved and blessed brethren and children in the Lord, Yet again this year, through the God-inspired words, the holy Psalmist ushers the Orthodox faithful into the “mystery” of Holy and Great Lent, pointing out the benevolence of the Lord and the workings thereof as he cries out, the Lord works mercy and righteousness for all the oppressed (Psalm 102,6). For the Lord satisfies our desire with good things so that our youth is renewed like that of the eagle (c.f. .5). As we all know, each person, created in the image and the likeness of God, constitutes a temple of the Lord. All the more, those of us who have been baptized in Christ, anointed with Holy Chrism, and grafted onto the olive tree of the Orthodox Church, are temples of the Holy Spirit Who resides in us. This is the case even as we distance ourselves from the Lord by committing sin—voluntary or involuntary—for if we are faithless, He remains faithful (2 Tim 2:13). Unfortunately, the stain of sin hinders the Grace of the Holy Spirit to work in us. For this reason, our Holy Orthodox Church established the forthcoming period of fasting during Holy and Great Lent to allow us to cleanse ourselves through repentance, and thereby becoming worthy to receive the life-giving Passion and the glorious Resurrection from the dead of our Lord Jesus Christ. The poet of the Great Canon, Saint Andreas of Crete, urges: Come, my wretched soul, and confess your sins in the flesh to the Creator of all. From this moment forsake your former foolishness and offer to God tears of repentance (Great Canon, Monday Ode 1). The Church, always concerned about our salvation and spiritual perfection, initiates her members into this period of repentance, urging them all to struggle against the materialistic and covetous way of life, which, as a “heavy yoke,” grounds the soul and drags it upon the earth, hindering its ability to spread its wings toward heaven and the kingdom of God. In this way, through repentance and purifying tears, we are clothed again with our original beauty and our God-spun shroud that we lost after the fall, covering ourselves, instead, with the coat of shame similar to the fig leaves worn by Adam. The fast and abstinence from food, idle talk, and deceitful thought represent the start of the correct, restrained, and temperate use of material goods, with the common good as its goal. In this way, we eliminate the negative impact that irrational use of goods may have upon society and the natural environment. This, therefore, allows for the prevailing of the philanthropic fast, which should not render judgment over the oppressed, but offer mercy, grace and comfort for them and for us on our journey toward the likeness of God (St. Basil Great). In this way, a temperate use of goods sanctifies both matter and our lives since perishable matter is not the goal per se of sanctification, but rather, its means. Therefore, according to the evangelical periscope, the fast should constitute a motive for restraint, with a final goal to abound in hope in the power of the Holy Spirit (Rom. 15:13), according to the word of the Great Apostle of the Nations Paul. This holds true even for today’s poor “Lazarus” and for those seeking refuge. Furthermore, the true spirit of the fast and of abstinence should not be forgotten, since this is what renders them acceptable to the Lord, as James the Apostles teaches: religion that is pure and undefiled before God the Father, is this: to visit orphans and widows in their affliction, and to keep oneself unstained from the world (James 1, 27). For we shall not obtain grace—offered to us in abundance through the fast and through abstinence—simply by refusing and abstaining from food. The Prophet Isaiah wonders: Your fasting ends in quarreling and strife, and in striking each other with wicked fists; is this the kind of fast I have chosen? (Isaiah 58: 4). The Lord declares, through the Prophet, I have not chosen such a fast, but one that asks you to share your food with the hungry, that encourages you to invite the homeless into your home, and to clothe the naked when you see them (Isaiah 58, 5-7). Especially in our times, the financial and refugee crises, as well as the multitude of hardships that plague the world today offer to us Orthodox Christians the possibility to cultivate the authentic spirit of the fast, linking abstinence from food with acts of charity and solidarity toward our brethren most in need—those who suffer, the poor, the homeless, the refugees, those who have no place to rest their head (Math. 8: 20), and those who are forced by the harsh conditions of war, challenges, and grief to abandon their paternal homes and to travel amid countless risks, dangers, and sorrows. When our fast is accompanied by an increase in philanthropy and love toward the least of our brethren in the Lord, regardless of their race, religion, language and origin, then the fast shall ascend to the throne of God as a fragrant incense, and angels shall stand by us while we fast, in the same way they ministered to the Lord in the desert. We offer our heartfelt fraternal and paternal prayers to all, that the imminent phase the Holy Fast will prove fruitful and sanctifying, replete of grace and holiness, and that God will render us worthy and without tribulation to enter into the eternal and life-giving Chalice—the life-bearing Side of the Lord--from which sprang as the fountain of deliverance and wisdom (Great Canon, Wednesday, Ode 4) May the Divine Grace and the abundant Mercy of the Lord be with you all, brethren and children, so that you may receive, through the evangelical ethos, the Gift of the Feast of feasts and the Celebration of celebrations—the Resurrection of our Lord Jesus Christ, to Whom all glory, dominion, honor, and thanksgiving now and to the endless ages. Amen. Holy and Great Lent, 2016 Bartholomew Archbishop of Constantinople Your fervent supplicant to God Ἀριθμ. Πρωτ. 284 ΛΟΓΟΣ ΚΑΤΗΧΗΤΗΡΙΟΣ ΕΠΙ Τῌ ΕΝΑΡΞΕΙ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΣ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ + Β Α Ρ Θ Ο Λ Ο Μ Α Ι Ο Σ ΕΛΕῼ ΘΕΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ - ΝΕΑΣ ΡΩΜΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΠΑΝΤΙ Τῼ ΠΛΗΡΩΜΑΤΙ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ, ΧΑΡΙΣ ΕΙΗ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΠΑΡΑ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ ΚΑΙ ΚΥΡΙΟΥ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ, ΠΑΡ᾿ HΜΩΝ ΔΕ ΕΥΧΗ, ΕΥΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΣΥΓΧΩΡΗΣΙΣ * * * Ἀδελφοὶ καὶ τέκνα ἐν Κυρίῳ προσφιλῆ καὶ εὐλογημένα, Διὰ τῆς θεοπνεύστου ρήσεως τῆς ἐλεημοσύνης τοῦ Κυρίου καὶ τῶν κριμάτων αὐτῆς, εἰσάγει καὶ ἐφέτος πάντας τοὺς Ὀρθοδόξους πιστοὺς εἰς τὸ «μυστήριον» τῆς Ἁγίας καὶ Μεγάλης Τεσσαρκοστῆς ὁ ἱερὸς Ψαλμῳδὸς ἀναφωνῶν: «Ποιῶν ἐλεημοσύνας ὁ Κύριος καὶ κρῖμα πᾶσι τοῖς ἀδικουμένοις» (Ψαλμ. 102, 6). Διότι ὁ Κύριος «ἐμπιπλᾷ ἐν ἀγαθοῖς τὴν ἐπιθυμίαν μας καὶ ἀνακαινίζει ὡς ἀετοῦ τὴν νεότητά μας» (πρβλ. ὅ. π. 5). Ὡς γνωστόν, ἀδελφοὶ καὶ τέκνα ἐν Κυρίῳ, ἕκαστος ἄνθρωπος, πλασθεὶς κατ᾿ εἰκόνα καὶ καθ᾿ ὁμοίωσιν Θεοῦ, ἀποτελεῖ ναὸν Κυρίου. Πολὺ δὲ περισσότερον ὅσοι εἰς Χριστὸν ἐβαπτίσθημεν καὶ ἐχρίσθημεν διὰ τοῦ Ἁγίου Μύρου καὶ ἐνεκεντρίσθημεν εἰς τὴν καλλιέλαιον τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, εἴμεθα ναοὶ τοῦ ἐν ἡμῖν οἰκοῦντος Ἁγίου Πνεύματος, ἀκόμη καὶ ἐὰν διὰ ποικίλων ἁμαρτιῶν, ἑκουσίων ἢ ἀκουσίων, ἀπομακρυνώμεθα ἀπὸ τοῦ Κυρίου: «εἰ ἀπιστοῦμεν, ἐκεῖνος πιστὸς μένει» (Β΄ Τιμ. β΄, 13). Διὰ τοῦ ρύπου ὅμως τῆς ἁμαρτίας κωλύεται ἡ Χάρις τοῦ Ἁγίου Πνεύματος νὰ ἐνεργῇ ἐν ἡμῖν, ἐφ᾿ ᾧ καὶ ἡ Ἁγία ἡμῶν Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία ὥρισε τὴν ἀρχομένην περίοδον τῶν νηστειῶν τῆς Ἁγίας καὶ Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, ἵνα κατ᾿ αὐτὴν καθάρωμεν ἑαυτοὺς διὰ τῆς μετανοίας καὶ γενώμεθα ἄξιοι νὰ ὑποδεχθῶμεν τὰ ζωοποιὰ Πάθη καὶ τὴν ἐκ νεκρῶν λαμπροφόρον Ἔγερσιν τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ. «Δεῦρο τάλαινα ψυχή, σὺν τῇ σαρκί σου τῷ πάντων Κτίστῃ, ἐξομολογοῦ∙ καὶ ἀπόσχου λοιπόν, τῆς πρὶν ἀλογίας, καὶ προσάγαγε Θεῷ, ἐν μετανοίᾳ δάκρυα», καλεῖ πάντας τοὺς πιστοὺς ὁ ποιητὴς τοῦ Μεγάλου Κανόνος Ἅγιος Ἀνδρέας Κρήτης (τροπάριον α΄ᾠδῆς). Ἡ Ἐκκλησία, μεριμνῶσα διὰ τὴν σωτηρίαν καὶ πνευματικὴν τελείωσίν μας, ἀνοίγει εἰς πάντα τὰ μέλη αὐτῆς τὸν παρόντα καιρὸν τῆς μετανοίας, προτρέπου-σα συγχρόνως αὐτὰ νὰ πολεμήσουν τὸν φιλόϋλον καὶ φιλοκτήμονα βίον, ὁ ὁποῖος ὡς «βαρὺς κλοιός» κρατεῖ τὴν ψυχὴν χοϊκὴν καὶ συρομένην ἐπὶ γῆς, μὴ δυναμένην νὰ ἀνοίξῃ τὰς πτέρυγας αὐτῆς πρὸς τὸν οὐρανὸν καὶ τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ. Τοιουτοτρόπως, διὰ τῆς μετανοίας καὶ τῶν καθαρτικῶν δακρύων, ἐνδυόμεθα καὶ πάλιν τὸ πρωτόκτιστον κάλλος καὶ τὴν θεοΰφαντον στολήν, τὴν ὁποίαν ἀπωλέσαμεν μετὰ τὴν πτῶσιν, περιβληθέντες «τὸν στολισμὸν τῆς αἰσχύνης, καθάπερ φύλλα συκῆς». Ἀποτελεῖ, ταυτοχρόνως, ἡ νηστεία καὶ ἡ ἀποχὴ ἀπὸ βρωμάτων καὶ ἀπὸ «διαλογισμῶν ματαίων καὶ ἐνθυμήσεων πονηρῶν» ἀφετηρίαν διὰ τὴν ὀρθήν, μεμετρημένην καὶ σώφρονα διαχείρισιν τῶν ὑλικῶν ἀγαθῶν, μὲ προοπτικὴν τὴν κοινὴν ὠφέλειαν, οὕτως ὥστε νὰ ἐκμηδενίζωνται αἱ ἀρνητικαὶ καὶ διὰ τὸ κοινωνικὸν καὶ φυσικὸν περιβάλλον ἐπιπτώσεις ἐκ τῆς ἀλόγου χρήσεώς των καὶ νὰ παραμένῃ μόνον ἡ «νηστεία τῆς ἐλεημοσύνης», ἡ ὁποία νὰ μὴ «γίνηται κρῖμα πᾶσι τοῖς ἀδικουμένοις», ἀλλὰ ἔλεος καὶ χάρις καὶ ἀνακούφισις εἰς αὐτοὺς καὶ διὰ τὴν πορείαν μας πρὸς τό «καθ᾿ ὁμοίωσιν Θεοῦ» (Μέγας Βασίλειος). Τοιουτοτρόπως, διὰ τῆς ἐγκρατοῦς χρήσεως, ἁγιάζεται καὶ ἡ ὕλη καὶ ἡ ζωὴ μας, καθότι ἡ φθαρτὴ ὕλη ἀποτελεῖ οὐχὶ τὸν αὐτοσκοπόν, ἀλλὰ τὸ μέσον τοῦ ἁγιασμοῦ. Συνεπῶς, καὶ διὰ τοὺς ἔχοντας καὶ κατέχοντας πλουσίους τῆς εὐαγγελικῆς περικοπῆς, ἡ νηστεία πρέπει νὰ ἀποτελῇ ἀφορμὴν ἐγκρατείας, μὲ τελικὸν σκοπόν «περισσεύειν αὐτοὺς ἐν τῇ ἐλπίδι ἐν δυνάμει Πνεύματος Ἁγίου», κατὰ τὴν ρῆσιν τοῦ μεγαλορρήμονος Ἀποστόλου τῶν Ἐθνῶν Παύλου (πρβλ. Ρωμ. ιε΄, 13) καὶ ἀποβλέπειν καὶ εἰς τοὺς σημερινοὺς πτωχούς «Λαζάρους» τῆς ἀνθρωπότητος καὶ τῆς προσφυγιᾶς. Πέραν ὅμως τούτων, δὲν πρέπει νὰ λησμονῆται, ἀδελφοὶ καὶ τέκνα, τὸ ἀληθὲς πνεῦμα τῆς νηστείας καὶ τῆς ἐγκρατείας, τὸ ὁποῖον καθιστᾷ ταύτας εὐαρέστους τῷ Κυρίῳ, καθὼς διδάσκει ὁ ἀδελφόθεος Ἀπόστολος Ἰάκωβος, λέγων: «θρησκεία καθαρὰ καὶ ἀμίαντος παρὰ τῷ Θεῷ καὶ πατρὶ αὕτη ἐστίν, ἐπισκέπτεσθαι ὀρφανοὺς καὶ χήρας ἐν τῇ θλίψει αὐτῶν, ἄσπιλον ἑαυτὸν τηρεῖν ἀπὸ τοῦ κόσμου» (Ἰακ. α΄, 27). Διότι δὲν θὰ ἐπιτύχωμεν τὴν χάριν, τὴν ὁποίαν ἀφθόνως παρέχει ἡ νηστεία καὶ ἡ ἐγκράτεια, ἁπλῶς καὶ μόνον διὰ τῆς ἀσιτίας καὶ τῆς ἀποχῆς ἀπὸ τῶν ὑλικῶν τροφῶν: «Εἰ εἰς κρίσεις καὶ μάχας νηστεύετε καὶ τύπτετε πυγμαῖς ταπεινόν, ἱνατί μοι νηστεύετε;», ἀναρωτᾶται ὁ Προφήτης Ἡσαΐας (58, 4). «Οὐ ταύτην τὴν νηστείαν ἐξελεξάμην [...], ἀλλὰ [...] διάθρυπτε πεινῶντι τὸν ἄρτον σου καὶ πτωχοὺς ἀστέγους εἴσαγε εἰς τὸν οἶκόν σου· ἐὰν ἴδῃς γυμνόν, περίβαλε...», λέγει καὶ παραγγέλλει ὁ Κύριός μας διὰ τῆς φωνῆς τοῦ Προφήτου Αὐτοῦ (Ἡσ. 58, 5-7). Ἰδιαιτέρως σήμερον ἡ οἰκονομικὴ κρίσις, ἡ προσφυγιὰ καὶ αἱ ποικιλότροποι δυσχέρειαι, αἱ ὁποῖαι παγκοσμίως ἐμφανίζονται, μάλιστα δὲ εἰς ὡρισμένους λαοὺς καὶ χώρας, παρέχουν εἰς ἡμᾶς τοὺς Ὀρθοδόξους τὴν δυνατότητα νὰ καλλιεργήσωμεν τὸ γνήσιον τοῦτο πνεῦμα τῆς νηστείας, συνδυάζοντες τὴν ἀποχὴν τῶν βρωμάτων μὲ ἔργα φιλανθρωπίας καὶ ἀλληλεγγύης πρὸς τοὺς ἔχοντας ἄμεσον ἀνάγκην ἀδελφούς μας, τοὺς πάσχοντας, τοὺς ἐνδεεῖς καὶ πένητας, τοὺς ἀστέγους καὶ πρόσφυγας, τοὺς μὴ ἔχοντας «ποῦ τὴν κεφαλὴν κλίνῃ» (Ματθ. η΄, 20), αὐτοὺς τούς ὁποίους αἱ σκληραί περιστάσεις τοῦ πολέμου καὶ τῶν πειρασμῶν καὶ τῶν θλίψεων ἀναγκάζουν νὰ ἐγκαταλείπουν τὰς πατρογονικὰς ἑστίας των καὶ νὰ ταξιδεύουν ἐν μέσῳ πολλῶν κινδύνων καὶ θλίψεων καὶ κόπων. Ὅταν ἡ νηστεία μας συνοδεύηται ἀπὸ τοιαύτην αὔξησιν τῆς φιλανθρωπίας καὶ ἀγάπης μας πρὸς τὸν ἐλάχιστον ἀδελφὸν τοῦ Κυρίου, ἀνεξαρτήτως φυλῆς, θρησκείας, γλώσσης καὶ καταγωγῆς, τότε αὕτη θὰ ἀναβαίνῃ ἀπ᾿ εὐθείας εἰς τὸν θρόνον τοῦ Θεοῦ ὡς θυμίαμα εὔοσμον καὶ ἄγγελοι θὰ συμπαρίστανται εἰς ἡμᾶς νηστεύοντας, ὅπως διηκόνουν τὸν Κύριον εἰς τὴν ἔρημον. Ἀπὸ καρδίας εὐχόμεθα ἀδελφικῶς καὶ πατρικῶς εἰς ἅπαντας τὸ ἀρχόμενον στάδιον τῶν Ἁγίων Νηστειῶν νὰ εἶναι καρποφόρον καὶ ἁγιαστικόν, πλῆρες χάριτος καὶ ἁγιασμοῦ, καὶ ὅπως ἀξιώσῃ ἡμᾶς ὁ Θεὸς νὰ προσέλθωμεν ἀπροσκόπτως εἰς τὸν αἰώνιον ζωοποιὸν Κρατῆρα, τὴν ζωηφόρον Πλευρὰν τοῦ Κυρίου, «ἐξ ἧς ὁ διπλοῦς ἡμῖν ἐξέβλυσε, κρουνὸς τῆς ἀφέσεως καὶ γνώσεως» (Μέγας Κανών, τροπάριον τῆς δ΄ ᾠδῆς). Αὐτοῦ ἡ Θεία Χάρις καὶ τὸ ἄπειρον Ἔλεος εἴησαν μετὰ πάντων ὑμῶν, ἀδελφοὶ καὶ τέκνα, ὥστε ἐν τοιούτῳ εὐαγγελικῷ φρονήματι χαρισθῇ ἡμῖν ἡ ἑορτὴ τῶν ἑορτῶν καὶ ἡ πανήγυρις τῶν πανηγύρεων, ἡ Ἀνάστασις τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, ᾯ ἡ δόξα καὶ τὸ κράτος καὶ ἡ τιμὴ καὶ ἡ εὐχαριστία νῦν καὶ εἰς τοὺς ἀπεράντους αἰῶνας. Ἀμήν. Ἁγία καὶ Μεγάλη Τεσσαρακοστὴ ,βις´ † Ὁ Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαῖος διάπυρος πρὸς Θεὸν εὐχέτης πάντων ὑμῶν |
AuthorThe Sacred Patriarchal Monastery Categories |
- HOME
- News Releases
- Saint Irene
- The Monastery
-
Multimedia
- 2022
- 2021 >
- 2020 >
-
2019 Photo Album
>
- Τα Αγια Θεοφάνεια 2019
- Κυριακή της Ορθοδοξίας
- Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως
- Ο Ακάθιστος Ύμνος
- Ελληνική Παρέλαση στο Μανχάτταν
- Palm Sunday 2019
- Μ. Τρίτη εσπέρας
- ΜΕΓΑΛΗ ΠΕΜΠΤΗ ΒΡΑΔΥ
- O αείμνηστος Αρχιμανδρίτης Βασίλειος Φλιώνης
- ΜΕΓΑΛΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
- ΑΝΑΣΤΑΣΙΣ
- Η Γιορτή της Μητέρας - Σχολική Γιορτή
- Επίσκεψις εις Φανάριον
- Άφιξις του Σεβ. Αρχιεπισκόπου Αμερικής
- Αποφοίτηση -Εξετάσεις Σχολείου
- Επίσκεψις Σεβ. Μητροπολίτου Πατρών
- Επισκέψις Σεβ. Μητροπολίτου Νέας Ιωνίας
- Επίσκεψις Αγιορειτών Ηγουμένων
- Επίσκεψις στον Σεβ. Αρχιεπίσκοπο Αμερικής
- Χειροθεσία Αναγνώστου
- Πανήγυρις - Feast and festival
- Πανήγυρις Ι. Ν. Μεταμορφώσεως Μετοχίου Μονής Ι&b
- Πανήγυρις Παναγίας Γηροκομητίσσης Πατρών
- Εορτή Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου
- Θ. Λειτουργία στον Μητροπολιτικό Ναό Πατρών
- Εορτασμός Αγίου Κοσμά στο Μέγα Δένδρο
- ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΑΓΙΟΥ ΦΑΝΟΥΡΙΟΥ
- Επίσκεψις εις τον Αρχιεπίσκοπον Αθηνών
- Επίσκεψις στον Σεβασμιώτατο Αρχιεπίσκοπο Α&m
- Αγιασμός των υδάτων στο Γκρίνπορτ
- Μέγας Εσπερινός Αγίου Νεκταρίου
- Μεγας Εσπερινός Αγίου Νικολάου
- Χριστουγεννιάτικη Γιορτή του Ελληνικού Σχο&l
- Χριστούγεννα 2019
-
2018 Photo Album
>
- Holy Epiphany - Αγια Θεοφάνεια
- St. Athanasios Feast in Chicago
- Κυριακη Τελώνου και Φαρισαίου
- Greek Regents Award
- Εκκλησιαστικό Άγγελμα - Κυριακή των Απόκρεω
- Sunday of Orthodoxy 2-25-18
- Sunday of the Veneration of Holy Cross (3-11-18)
- Εκκλησιαστικό Άγγελμα - Δ' Κυριακή των Νηστειώ
- O Ακάθιστος Ύμνος - The Akathist Hymn
- Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου (Κυριακή 25 Μαρτ
- Σχολική εορτή Εθνικής Επετείου 25ης Μαρτίου
- PASCHA 2018
- Greek Parade on Fifth Ave (4-22-18)
- Μέγας Αρχιερατικός Εσπερινός Αγίου Εφραίμ (4 Μ&al
- Mother's Day
- Η Ορθόδοξη Ιεραποστολή στο Κονγκό
- Φεστιβάλ Ι. Ναού Αγίων Νικολάου και Μαρίνης, Μπρ&
- Μέγας Αρχιερατικός Εσπερινός Αγίας Μεγαλομ
- Πανήγυρις Οσίας Ειρήνης Χρυσοβαλάντου 2018
- H Πανήγυρις της Παναγίας στη Μονή Ιβήρων
- Πανηγυρική Θεία Λειτουργία Αγίου Νεκταρίο&
- Εκθεσις Αγιογραφίας
- The Elevation of Holy Cross - Η Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού
- Ο ΑΓΙΑΣΜΟΣ ΤΩΝ ΥΔΑΤΩΝ ΣΤΟ ΓΚΡΗΝΠΟΡΤ
- Μέγας Αρχιερατικός Εσπερινός Αγίου Νεκταρί&omi
- Πανηγυρικός Εσπερινός Αγίου Νικολάου
- Αρχιερατικός Εσπερινός Αγίας Αικατερίνης
- Χειροτονία π. Νικολάου Καλαφάτη
- Ο Θεοφιλέστατος στον Ι.Ν. Αγίας Τριάδος Πατρώv
- Πανήγυρις Κοιμήσεως της Θεοτόκου στην Ιερά Μ
- Αρχιερατική Θ. Λειτουργία (16 Δεκ. 2018)
- Χριστουγεννιάτικη Σχολική Γιορτή
- Αρχιερατική Θεία Λειτουργία των Χριστουγένν
-
2017 Photo Album
>
- Theophania
- Ordination of Bishop Ierotheos (3-5-17)
- Welcoming of Bishop Ierotheos
- Αρχιερατικό Συλλείτουργο - Ι. Ν. Αγίου Νεκταρ
- Pascha 2017
- St. Nectarios Greek School Exetaseis (June 24, 2017)
- Μέγας Αρχιερατικός Εσπερινός Αγίου Εφραίμ
- Sunday of the Samaritan Woman - Mother's Day
- Visit of H.E. Metropolitan Maximos of Sylivria
- Graduation - Exetaseis 2017 of the Greek School
- The Miraculous Icon of Saint Irene Chrysovalantou at St. Nicholas Church in Brooklyn
- Μέγας Αρχιερατικός Εσπερινός Αγίας Μαρίνης
- ANNUAL FEAST (7/27-30/2017)
- The Dormition of Theotokos
- Elevation of Holy Cross
- Blessing of the Waters in Greenport
- Nameday of H.G. Bishop Ierotheos
- St. Nectarios Vespers
- Christmas Greek School Celebration
-
2016 Photo Album
>
- Three Hierarchs School Celebration (1-31-16)
- Holy Ascension Church 2-14-16
- Sunday of Orthodoxy (3-20-16)
- School celebration for March 25
- Tha Akathist Hymn
- Metropolitan Nikitas of Dardanelles (4-17-16)
- Palm Sunday (4-24-16)
- Holy Thursday April 28
- Holy Friday - Apokathelosis - April 29
- Epitaphios Procession - April 29
- Resurrection Service - Ανάστασις
- Pascha 2016 in Greenport
- Mother's Day School celebration (5-8-16)
- Festival of St. Netarios Church (June 24-26, 2016)
- His Eminence Metropolitan Maximos of Silyvria (5-21-16)
- Graduation Exetaseis 2016 (6-11-16)
- Feast and Festival of St. Irene (July 27-31, 2016)
- Festival of St. Nicholas Church (June 10-12, 2016)
- St. Nectarios Festive Vespers
- St. Nicholas Great Hierarchical Vespers and Divine Liturgy
- Elevation of the Holy Cross (9-14-16)
- Blessing of the Waters in Greenport (9-24-16)
- Blessing of the School Year
- School Celebration for October 28
- Feast of Saint Andrew (11-30-16)
- St. Nicholas Festive Vespers
- Archbishop Demetrios Geron of America visit (12-18-16)
- Christmas celebration of the School (12-18-16)
-
2015 Photo Album
>
- Rt. Rev. Archim. Elder Vasileios Iviritis at the Patriarchal Monastery
- Εορτή των Τριών Ιεραρχών
- Sunday of Orthodoxy - Procession of the Holy Icons.
- Σχολική εορτή 25ης Μαρτίου
- The Akathist Hymn (Friday March 27, 2015)
- Greek Parade on Fifth Avenue
- Holy Week and Pascha 2015 >
- Mother's Day School Celebration
- H. E. Archbishop Demetrios of America celebrates the Divine Liturgy (5-17-15)
- Graduation Αποφοίτηση Εξετάσεις 2015
- FEAST OF ST. IRENE CHRYSOVALANTOU
- Blessing of the Waters, Greenport, NY
- The Blessing of the school year (10-4-2015)
- School Celebration for October 28th (10-25-2015)
- Vasilopitta Blessing
- Great Vespers at St. Nicholas Church (12-5-15)
- Dinner Dance of St. Nicholas Church (12-6-15)
- Christmas School Celebration (12-12-15)
- The Abbot with the Vice President of the USA, Joe Biden.
- Great Vespers at St. Nectarios Church (11-8-15)
- Links
- Contact Us